Masters on Cultural Management
The objectives of the Master are to provide specialized training in Cultural Management, through the learning and development of research methodologies and the direct and qualified observation of institutional practices of this area of professional activity. In this sense, it provides the acquisition and exercise of specific skills that a cultural manager should have, both in the formulation of plans and projects and in the daily activity of managing diversified equipment.
The training of the Master in Cultural Management of ESAD.CR combines the requirement for in-depth knowledge of the field of contemporary cultural and artistic production with applied training in management. Promoting critical reflection on the dialogue between the global and local context in the production and circulation of artistic and cultural activities, intervening in the processes of territory requalification and urban regeneration, it focuses in particular on sustainable cities.
Research
MGC advocated dissertations:
03.03.22, Andreia Mingroni Besteiro, Redes Culturais: Estruturas rizomáticas para potenciar a gestão cultural [Cultural Networks: Rhizomatic structures to enhance cultural management] (supervisor: Lígia Afonso)
15.02.22, Deivison Branco Nogueira, Limitadores e Facilitadores da Gestão Participativa [Constraints and Facilitators of Participatory Management] (supervisor: Fernando Poeiras)
15.02.22, Mariana Vieitas Sebastião Pereira, Aprendemos Juntos [Learning Together] (supervisor: Ana João Romana)
14.02.22, Frederico do Amaral Raimundo, O modelo da cooperativa na gestão museológica – Projeto para a constituição do Museu do Burgo Alcobacense [The cooperative model in museum management – Project for the constitution of the Museu do Burgo Alcobacense] (supervisors: Lígia Afonso e Dóris Santos)
14.02.22, Maria Inês de Abreu Califórnia Laranjeira, Os Benefícios das Redes Sociais para os Festivais de Música de Pequena Dimensão [The Benefits of Social Media for Small Music Festivals] (supervisor: Carla Cardoso)
11.02.22, Bianca Soares Dorini, Cultura Vertebral – proposta cultural estratégica para o ecossistema municipal de Caldas da Rainha [Vertebral Culture – strategic cultural proposal for the municipal ecosystem of Caldas da Rainha] (supervisor: José Luis Almeida e Silva)
07.09.21, Catarina Fonseca Miguel, Festival Caldas Anima – Produção, Investigação e proposta de estratégia de comunicação [Caldas Anima Festival – Production, Research and Communication Strategy Proposal] (supervisor: Lígia Afonso)
27.04.21, Melissa Akemi Ganaha, Curadoria Marginal: Plataforma de design gráfico para criação de visibilidade de grupos marginalizados [Marginal Curatorship: Graphic design platform for creating visibility of marginalized groups] (supervisor: Fernando Poeiras e Zoy Anastassakis)
03.04.21, Ana Carolina Fernandes Peres da Silva, Financiamento Cultural: Estratégias para mobilização de recursos financeiros, humanos e sociais para ações transversais no campo do patrimônio cultural imaterial no Brasil [Cultural Financing: Strategies for mobilising financial, human and social resources for transversal actions in the field of intangible cultural heritage in Brazil] (supervisor: Luisa Arroz Albuquerque e Clóvis Carvalho Brito)
02.03.21, Rafael Félix Nascimento, Rota Raiz – Escutar, Olhar e Envolver o Território de Arruda dos Vinhos [Root Route – Listen, Look and Involve the Territory of Arruda dos Vinhos] (supervisor: Nuno Faria)
01.02.21, Tânia Patrícia Rebelo de Jesus Teixeira, Museu Municipal de Porto de Mós: O museu da rua de trás [Museu Municipal de Porto de Mós: The museum in the back street] (supervisor: Lígia Afonso e Dóris Santos)
09.07.20, Sara Filipa Cardoso Clemente, A Dimensão Europeia na candidatura de Aveiro a Capital Europeia da Cultura 2027 [The European Dimension in the application of Aveiro to the European Capital of Culture 2027] (supervisor: Carla Cardoso)
03.03.20, Flávia Mafalda Pedro da Cunha, As novas expressões na dança tradicional portuguesa – Folclore Minhoto [The new expressions in traditional Portuguese dance – Folclore Minhoto] (supervisor: Carla Cardoso)
03.03.20, Verónica Alexandra Norte Agostinho Ferreira, Biblioteca digital infantil – Ícones da cidade [Children’s digital library – Icons of the city] (supervisor: Luisa Arroz Albuquerque)
02.03.20, Rita Maria Elias Sáez, Artifícios e Ofícios – Coleção João Maria Ferreira – Um projeto curatorial [Arts and Crafts – João Maria Ferreira Collection – A curatorial project] (supervisor: Nuno Faria)
24.02.20, Tiago Filipe Oliveira Santos Pereira Fernandes, O papel dos teatros no desenvolvimento de espectadores emancipados [The role of theatres in the development of emancipated spectators] (supervisor: Luisa Arroz Albuquerque)
18.09.19, Djair Rodrigues de Souza, Contemporaneidade do sarau: a “leitura ouvida” no Brasil como instrumento de difusão da literatura [The Contemporaneity of the Sarau: the “heard reading” in Brazil as an instrument for the dissemination of literature] (supervisor: Mário Caeiro)
14.06.19, Rute Sofia Gonçalves de Sousa, Práticas Artísticas em Contexto Rural – Cultura para o Desenvolvimento de Territórios Rurais [Artistic Practices in Rural Context – Culture for the Development of Rural Territories] (supervisor: Luisa Arroz Albuquerque)
28.01.19, Diana Sofia Bernardes Vinagre, L’Experience [The Experience] (supervisor: Nuno Faria)
18.12.18, Cláudia Patrícia Miranda Coutinho, Punctum & Studium: o olho mágico [Punctum & Studium: the magic eye] (supervisor: Nuno Faria)
27.09.18, David Alexandre Ramalho da Costa, Experiência formativa no CCC e Gestão Cultural [Formative experience in CCC and Cultural Management] (supervisor: Luisa Arroz Albuquerque)
10.09.18, Johanna Patricia Perugachi Morales, Construcción estratégica y programa cultural para potencializar un espacio edificado subutilizado, tomando como objeto de estúdio el Centro Comercial Artesanal QUITUS [Strategic construction and cultural programme for the potential of an underutilised building space, taking the QUITUS Handicraft Shopping Centre as the object of the project] (supervisor: Luisa Arroz Albuquerque)
10.09.18, Maria Augusta Armijos Jacome, Mentarte: una experiencia de arte y salud mental en el espacio público, Quito, Equador [Mentarte: an experience of art and mental health in the public space, Quito, Equador] (supervisor: Luís Santiago Baptista)
11.09.18, Edison Xavier Gómez Peñaherrera, Modelo de gestión para la rehabilitación del Ex-Penal García Moreno (1874-2017), en el Distrito Metropolitano de Quito, Ecuador [Management model for the rehabilitation of the Ex-Penal García Moreno (1874-2017), in the Metropolitan District of Quito, Ecuador] (supervisor: Luisa Arroz Albuquerque)
11.09.18, Cecilia Salomé Ramos López, Creación de un centro de arte contemporaneo experimental [Creation of an experimental contemporary art centre] (supervisor: Luís Santiago Baptista)